با افتخار شما را به بازدید از غرفه بارنیک در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در 29 خردادماه تا 1 تیرماه دعوت می‌کنیم.

با افتخار شما را به بازدید از غرفه بارنیک در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در 29 خردادماه تا 1 تیرماه دعوت می‌کنیم.

مجله آموزشی بارنیک

فریت بار چیست + انواع و مراحل فریت بار

ارسال هوایی کالا

شرکت‌های حمل و نقل همیشه مقداری از بار مسافران را رایگان جابه‌جا می‌کنند. اما اگر این مقدار از حد مشخص‌شده بیشتر شود، مسافران باید هزینه بار اضافی را پرداخت کنند. البته گاهی ممکن است هزینه جابه‌جایی اضافه‌بار از ارزش خود بار بیشتر شود. در چنین شرایطی می‌توانید با روش فریت بار و با هزینه کمتر، اضافه‌بار خود را جابه‌جا کنید. اما فریت بار به چه صورت انجام می‌شود؟ به چه مدارکی نیاز دارد؟ هزینه فریت بار چقدر است؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ داده‌ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فریت بار چیست؟ 

برای تمام کسانی که یک بار با شرکت‌های حمل و نقل ارتباط داشته و به یکی از کشورهای خارجی سفر کرده‌اند، «فریت بار» عبارتی آشناست. در سال‌های اخیر که حجم سفرها و مهاجرت‌ها به کشورهای خارجی زیاد شده است، بسیاری از مسافران چمدان‌ها و بارهای زیادی همراه خود دارند که ایرلاین‌ها فقط مقدار مشخصی از آن را به‌طور رایگان جابه‌جا می‌کنند. اما چون ارسال اضافه‌بار ممکن است با هزینه زیادی همراه شود و حتی ممکن است مجبور شوید به اندازه ارزش بار، بابت آن کرایه پرداخت کنید، بهترین روش برای شما استفاده از فریت بار است.

فریت بار انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. رایج‌ترین نوع فریت باری که در بین مسافران ایرانی انجام می‌شود، ارسال بار هوایی است. به‌طور کلی، در انواع فریت بار، مسافران می‌توانند اضافه‌بار خود را از طریق شرکت حمل و نقل به مقصد موردنظر ارسال کنند و بعد خودشان راهی آن کشور شوند. این روش به دلیل هزینه کم و ارسال سریع، در بین مسافران محبوبیت زیادی دارد و اغلب شرکت‌های حمل و نقل ازجمله بارنیک این خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

دقت داشته باشید که فریت بار با کارگو تفاوت دارد. فریت بار برای ارسال خرده‌بار انجام می‌شود که می‌تواند شامل بار تجاری یا غیرتجاری باشد، درحالی‌که کارگو برای ارسال بار کامل (تجاری) کاربرد دارد.

فریت بار

 انواع فریت بار 

همان‌طور که اشاره کردیم، فریت بار با روش‌های مختلف زمینی، هوایی، ریلی و دریایی انجام می‌شود که هریک از آن‌ها در ادامه بررسی شده‌اند.

فریت بار زمینی

حمل و نقل زمینی که با کامیون و سایر خودروهای ترانزیتی انجام می‌شود، فقط برای برخی کشورها کاربرد دارد. برای مثال، شما نمی‌توانید برای فریت بار به آمریکا از روش زمینی استفاده کنید، چون اساساً هیچ راه زمینی بین مبدأ تا مقصد وجود ندارد. این نوع فریت ‌بار بیشتر برای کشورهای همجوار (پاکستان، افغانستان، ترکیه و…) کاربرد دارد. از طرفی، ارسال اضافه‌بار با فریت بار زمینی به کشورهای دور، به هزینه زیادی نیاز دارد که مقرون‌به‌صرفه نیست.

فریت بار ریلی

نوع دیگری از روش ارسال خرده‌بار، با قطار انجام می‌شود. البته با توجه به اینکه ایران فقط به برخی از کشورها مسیر ریلی دارد، این روش کاربرد زیادی ندارد، زمان‌بر است و به هزینه زیادی نیاز دارد. از طرفی، به دلیل تحریم‌ها، فریت بار ریلی برای کشورهای اروپایی و یا آسیای جنوب شرقی با مشکلات زیادی نیز همراه است.

فریت بار دریایی

برای جابه‌جایی برخی از بارهای بیش از 200 تا 300 کیلوگرم، فریت بار دریایی هم می‌تواند روشی مناسب باشد. اگر خرده‌بار شما کمتر از این مقدار باشد، چون مجبور به اجاره یک کانتینر خواهید بود درنتیجه این روش راهکاری مقرون‌به‌صرفه نیست. از طرفی، مسیر دریایی فقط برای برخی کشورها کاربرد دارد.

فریت بار هوایی

حتماً می‌دانید که روش ارسال هوایی کالا با محدودیت‌های کمتری همراه است. از سوی دیگر، ارسال آن سریع‌تر و با امنیت بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از مسافران کشورهای دور (کانادا، ژاپن، آمریکا و…)، برای ارسال اضافه‌بار خود، فریت بار هوایی را انتخاب می‌کنند.

ارسال بار

مراحل فریت بار 

ازآنجاکه ارسال بار با روش فریت بار هوایی در ایران بیشتر کاربرد دارد، در ادامه قصد داریم بیشتر در این مورد صحبت کنیم. فریت بار هوایی با شرکت بارنیک طی مراحل زیر انجام می‌شود:

– ابتدا کارکنان شرکت بارنیک در محل حاضر می‌شوند. وسایل شما قبل از ارسال بازدید و کارشناسی می‌شوند تا بتوان روش ارسال مناسب بار (کارگو یا فریت بار) را برای بار شما انتخاب کرد.

– بعد از مشخص‌شدن روش ارسال بار، نوبت به بسته‌بندی می‌رسد که این بسته‌بندی باید به‌صورت اصولی صورت بگیرد تا از آسیب‌رسیدن به بار در حین بارگیری، تخلیه یا جابه‌جایی جلوگیری شود.

– بعد از آن، کارکنان بارنیک بار شما را به انبار شرکت حمل و نقل ارسال می‌کنند.

– انجام تشریفات گمرکی در مرحله بعد انجام می‌شود که نیازی به حضور شما نیست و شرکت بارنیک این مرحله را برای شما انجام می‌دهد.

– دریافت بیمه‌نامه معتبر بین‌المللی هم یکی دیگر از مراحلی است که برای تضمین سلامت بار شما انجام خواهد شد.

– پس از دریافت بیمه‌نامه، برای اضافه‌بار شما «بارنامه» صادر شده و مدارک مورد نیاز آن تکمیل می‌شود. توجه داشته باشید که بارنامه توسط شرکت حمل و نقل صادر می‌شود.

– بارگیری بار در وسیله نقلیه (هواپیما، کشتی، کامیون یا قطار باری) در آخرین مرحله انجام می‌شود تا بار به مقصد برسد.

– هم‌ زمان با بارگیری، یک کد رهگیری برای شما ارسال خواهد شد تا بتوانید بار خود را پیگیری کنید.

هزینه فریت بار چقدر است؟ 

با توجه به اینکه هزینه ارسال هوایی کالا با روش کارگو بسیار بالاست و فریت بار روش ارزان‌تری است، بسیاری از مسافران و حتی تاجرانی که بار کمی دارند، این روش را انتخاب می‌کنند.

 هزینه فریت بار نیز با توجه به عوامل متعددی مشخص می‌شود که عبارت‌اند از:

– نرخ ایرلاین: هر شرکت یک محدوده وزنی مشخص دارد و بابت آن از مسافران هزینه متفاوتی را دریافت می‌کنند.

– نرخ کشور مبدأ براساس وزن و حجم بار هم یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار روی قیمت فریت بار است.

– میزان خدمات شرکت حمل و نقل: اگر شرکت در زمینه دریافت پته سبز از گمرک، دریافت مجوزهای فرودگاهی و یا بسته‌بندی کالا خدماتی ارائه داده باشد، هزینه فریت بار بیشتر خواهد بود.

– فاصله مبدأ تا مقصد.

– نوع بار: می‌تواند شامل کالای خطرناک، محصولات حجیم یا شکننده باشد.

دقت داشته باشید برخی از شرکت‌های حمل و نقل در ابتدا فقط هزینه بارنامه را اعلام می‌کنند که شاید از نظر شما ارزان باشد. اما بعد از تمام‌شدن همه مراحل ارسال بار هوایی، با توجه به هزینه سایر خدمات ارائه شده، با نرخ بالاتری مواجه می‌شوید. با این حساب، در همان ابتدای اعلام هزینه، باید از پرسنل شرکت حمل و نقل هوایی درمورد نوع خدمات و حجم و وزن اضافه‌بار نیز سؤال کنید.

ارسال بار هوایی

ممنوعیات فریت بار

در این روش ارسال بار، برخی کالاها غیرمجاز هستند و امکان ارسال آن‌ها به خارج از کشور وجود ندارد. برای مثال، باید به کالاهایی که ارسال آن‌ها با خطراتی برای مسافران و هواپیما همراه است اشاره کنیم. مواد اسیدی و آتش‌زا ازجمله این کالاها هستند که طبق قوانین بین‌المللی حمل بار هوایی، نمی‌توانید از طریق فریت بار آن‌ها را ارسال کنید و ارسال کالای خطرناک (Dangerous goods) با قوانین و قواعد مشخص و معینی انجام می‌شود.

به‌ طور کلی کالاهایی که حمل آن‌ها در فریت بار ممنوع اعلام شده است عبارت‌اند از:

– تسلیحات بدون مجوز حمل هوایی؛

– باتری موبایل، لیتیومی، قلمی و…؛

– انواع اسپری ادکلن با وزن بیش از 200 سی‌سی؛

– آهنرباهای قوی؛

– لوازم اشتعال‌زا مثل رنگ مو، لاک ناخن و…؛

– مایعات اسیدی مثل سرکه، ترشیجات، آبلیمو، آبغوره، شیره، روغن؛

– فندک، کبریت، کپسول گاز و سایر کالاها و مواد اشتعال‌زا؛

– وسایل الکترونیکی و اسباب بازی که باعث سروصدا می‌شوند.

مدارک فریت بار 

با توجه به اینکه این روش ارسال کالا برای بارهای تجاری و غیرتجاری انجام می‌شود، هرکدام از آن‌ها به مدارک مجزایی نیاز دارند. همچنین فریت بار دریایی با فریت بار هوایی نیز متفاوت است و مدارکی که برای آن نیاز دارید متفاوت است. اما به‌طور کلی برای فریت بار هوایی از نوع غیرتجاری به مدارک زیر نیاز دارید:

1. پاسپورت و کارت ملی مسافر

2. بلیت مسافر

3. پته گمرکی جهت فریت بار

4. بارنامه ارسال بار

5. پکینگ‌لیست (فهرست لوازم)

برای فریت بار تجاری هم به مدارک زیر نیاز دارید:

1. اصل و کپی کارت بازرگانی

2. مجوز صادرات از گمرک، برای کالاهای مجاز

3. تنظیم صورت عدل‌بندی یا پکینگ‌لیست تجاری

4. سایر اسناد با توجه به نوع محموله (برای مثال ارائه مجوز وزارت بهداشت برای مواد غذایی و دارویی یا گواهی استاندارد برای برخی کالاها)

بارنامه فریت بار

بارنامه یکی از مدارکی است که برای ارسال کالا به آن نیاز دارید و در روش حمل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی باید آن را از طریق شرکت حمل و نقل دریافت کنید.

برای دریافت بارنامه فریت بار هوایی باید به یک شرکت که در این زمینه خدمات ارائه می‌دهد، مراجعه کنید. این شرکت نیز با بررسی کالا و خرده‌بار شما، بارنامه را صادر می‌کند.

شرکت حمل و نقل هوایی «بارنیک» نیز با صدور بارنامه به مسافران کمک می‌کند تا اضافه‌بار خود را با هزینه کمتر به مقصد موردنظر ارسال کنند. در این برگه، اطلاعات کاملی درمورد بار (شامل نوع، مقدار، مقصد و…) ذکر می‌شود.

در پایان

اگر زمان سفر چمدان‌ها و وسایل زیادی به همراه دارید که جابه‌جایی آن‌ها با هزینه زیادی همراه است، می‌توانید روش فریت بار را انتخاب کنید. در اینجا اطلاعات کاملی از نحوه، مراحل، مدارک مورد نیاز و هزینه فریت بار (هوایی) ارائه شد. امیدواریم آنچه گفتیم برایتان مفید بوده باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارسال هوایی بار می‌توانید با کارشناسان ما در بارنیک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram