با افتخار شما را به بازدید از غرفه بارنیک در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در 29 خردادماه تا 1 تیرماه دعوت می‌کنیم.

با افتخار شما را به بازدید از غرفه بارنیک در نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در 29 خردادماه تا 1 تیرماه دعوت می‌کنیم.

مجله آموزشی بارنیک

بارنامه هوایی چیست؟

انواع بارنامه هوایی

یکی از روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق هوایی انجام می‌شود که دلیل آن سرعت بالای ارسال محموله‌هاست. در این میان، شرکت‌هایی که با استفاده از روش هوایی کالای خود را ارسال می‌کنند، باید حتماً بارنامه هوایی دریافت کنند. اما این برگه چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ و چرا باید آن را دریافت کنند؟ در این مقاله شرکت ارسال بار هوایی «نیک بار سپهر» به شما پاسخ می‌دهد. 

بارنامه هوایی چیست؟

بارنامه هوایی یا همان «Airway Bill» به رسیدی اشاره می‌کند که داشتن آن برای حمل و نقل هوایی کالاها ضروری است. وقتی یک شرکت تجاری، یک بازرگان یا حتی یک فرد عادی بخواهد از طریق شرکت‌های حمل و نقل هوایی کالایی را به مقصد موردنظر خود ارسال کند، باید به محض تحویل کالا به شرکت، در ازای آن برگه‌ای به نام بارنامه هوایی دریافت کند. این برگه ثابت می‌کند که این شخص حقیقی یا حقوقی به شرکت حمل و نقل هوایی یک بار را تحویل داده و در ازای آن یک رسید دریافت کرده است. 

همچنین، بارنامه هوایی در فرودگاه به‌منظور هماهنگی برای بارگیری و تخلیه کالا صادر می‌شود. صاحب کالا می‌تواند از طریق اطلاعاتی که در این رسید درج می‌شود، روند ارسال کالا را پیگیری و آن را از گمرک ترخیص کند. در ادامه همین مطلب به اطلاعاتی که در بارنامه حمل و نقل هوایی درج می‌شود، می‌پردازیم. 

ضرورت دریافت بارنامه هوایی

هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد با روش حمل هوایی، کالاهای خود را به یک کشور خارجی صادر کند، به بارنامه هوایی نیاز دارد. در این مورد نوع کالا یا کم و زیادی بودن وزن و حجم آن مورد بحث نیست و فقط باید اطلاعات هر کالا دقیق و کامل در بارنامه ثبت شود.  

درواقع، هیچ شرکت یا بازرگانی نمی‌تواند بدون اینکه بارنامه دریافت کند، کالاهای خود را از طریق هوایی به کشور دیگری بفرستد. در مرحله بعد، زمانی که بخواهید بار را در مقصد تحویل بگیرید، باید این رسید را به شرکت حمل و نقل بین‌المللی ارائه دهید. این رسید در هشت نسخه صادر می‌شود که شرکت حمل و نقل هوایی 5 نسخه آن را نزد خود نگهداری می‌کند. باید در نظر داشته باشید با توجه به رویه «دنیای بدون کاغذ» و «پایداری زمین»، روش کاغذی در اکثر کشورهای دنیا منسوخ شده است و این اطلاعات در راستای آگاهی شما از رویه قدیم و جدید است. با این تفاسیر، 3 نسخه بارنامه هوایی آن ارزش تجاری دارند و باید از آن‌ها مراقبت شود که عبارت‌اند از: 

  • نسخه اصلی اول (For Carrier): این نسخه برای شرکت حمل‌کننده یا صادرکننده است. 
  • نسخه اصلی دوم (For Consignee): این نسخه برای دریافت‌کننده کالاست. 
  • نسخه اصلی سوم (For Shipper):  این نسخه برای فرستنده کالاست. 
بارنامه هوایی

دریافت بارنامه حمل و نقل هوایی برای ترخیص کالا

اگر یک شرکت تجاری هستید، حتماً می‌دانید که برای حمل و نقل باید تشریفات گمرکی را طی کنید و انجام این تشریفات برای ترخیص کالا از گمرک، الزامی است. اگرچه ما در این مورد توصیه می‌کنیم حتماً به شرکت‌های حمل و نقل هوایی باتجربه مراجعه کنید تا مجبور به تلف‌کردن وقت برای روند ترخیص کالا از گمرک نشوید. در هر صورت، این شرکت‌ها با شناختی که از فرایند تشریفات گمرکی دارند، می‌توانند با کمترین هزینه و در مدت‌زمان کوتاه‌تری کالا را از گمرک ترخیص کنند.  

در طی این روند باید مدارک و اسنادی را به اداره گمرک یا سایر ارگان‌های مربوط ارائه دهید. یکی از این مدارک همان بارنامه حمل و نقل هوایی است. با توجه به اهمیت این رسید، باید قبل از ارسال محموله بارنامه دریافت شده باشد. این برگه می‌تواند به سه شکل دریافت شود: 

  • زمانی که فروشنده مسئولیت حمل و نقل کالا را بر عهده می‌گیرد، باید بارنامه هوایی را نیز دریافت و آن را برای خریدار ارسال کند. 
  • اگر خریدار مسئولیت حمل کالا را بر عهده گرفته است، باید خودش برای دریافت بارنامه از شرکت حمل و نقل هوایی اقدام کند.  
  • زمانی که فروشنده با خریدار تعهد کرده است که در محل مشخصی کالا را به خریدار تحویل دهد، باید بارنامه هوایی را به کشور مقصد او ارسال کند. در این صورت، وکیل یا نماینده خریدار می‌تواند بارنامه را تحویل بگیرد. 
  • اگر قرار باشد هزینه کالا به‌شکل اعتبارات یا برات پرداخت شود، در این صورت فروشنده می‌تواند بارنامه را به بانک عامل تحویل دهد. وقتی خریدار پول را پرداخت کرد، می‌تواند بارنامه را نیز دریافت کند. 

بارنامه هوایی الکترونیکی چیست؟

با توجه به رشد تکنولوژی، این روزها شاهد تغییرات زیادی در تمامی جوانب زندگی و معاملات هستیم. به‌طوری که ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف نیز برای کاهش استفاده از کاغذ، از نسخه‌های الکترونیک استفاده می‌کند. بارنیک نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌های حمل و نقل هوایی مدرن، برای سهولت ارسال کالا، بارنامه حمل و نقل هوایی الکترونیکی صادر می‌کند.  

البته هنوز هم بارنامه‌های کاغذی استفاده می‌شوند، اما هدف از استفاده از بارنامه هوایی الکترونیکی (e-AWB)، کمک به شرکت‌های بازرگانی (خریداران و فروشندگان) برای سرعت‌دادن به حمل و نقل کالا و ترخیص سریع کالا از گمرک است. 

بارنامه حمل و نقل هوایی

بارنامه هوایی چه اطلاعاتی دارد؟

رسید تحویل کالا به شرکت حمل و نقل هوایی با اطلاعاتی کامل می‌شود که سازمان گمرک و اداره‌های مربوط به آن نیاز دارند. از سوی دیگر، این اطلاعات برای بارگیری و تخلیه بار هم مورد نیاز است. برای مثال، اگر خریدار در یک کشور خارجی یک محموله را برای ایران ارسال می‌کند و از وکیل یا کارکنان شرکت خود می‌خواهد آن را در یک مقصد خاص تحویل بگیرند، نماینده او از طریق بارنامه می‌داند که باید چه کالایی و با چه وزن یا حجمی را دریافت کند. 

به‌علاوه، اگر شرکت حمل و نقل هوایی در ارسال کالا دچار اشتباه شود یا خسارتی به کالای مشتریان خود وارد کند، ارسال‌کننده بار می‌تواند از طریق اطلاعاتی که در بارنامه ثبت شده است، از این شرکت خسارت دریافت کند.  

به‌طور کلی اطلاعاتی که در انواع بارنامه هوایی درج می‌شود عبارت‌اند از: 

  • ذکر میزان هزینه‌های حمل و نقل هوایی و تاریخ و مکان پرداخت آن (مقصد یا مبدأ) 
  • درج اطلاعات مربوط به بیمه کالا 
  • ذکر مشخصات هویتی مشتری به همراه آدرس و شماره‌تماس  
  • درج اطلاعات کامل گیرنده 
  • ذکر کد فرودگاه مبدأ و مقصد 
  • درج کد 3رقمی خط هوایی حمل‌کننده کارگو (به‌عنوان مثال کد 096 متعلق به ایران ایر است) 
  • درج کد 8رقمی بارنامه برای زمان ترخیص کالا از گمرک (که عدد آخر آن متغیر است) 
  • درج اطلاعات کامل کالا شامل وزن، اندازه، تعداد و نوع بسته‌بندی و مشخصات هریک از آن‌ها 
  • نحوه حمل بار (هوایی) و ارسال و تحویل کالا 
  • ارائه توضیحات یا دستورالعمل‌های خاص مربوط به کالا 
  • درج زمان رسیدن کالا در مقصد و زمان تحویل آن به گیرنده 

در آخر

دریافت بارنامه حمل و نقل هوایی برای ارسال کالا از طریق هوایی ضرورت دارد و باید در زمان تحویل کالا به شرکت حمل و نقل، آن را دریافت کنید. این برگه سندی معتبر است که باید تا زمان تحویل نهایی کالا آن را نزد خود نگه دارید. در این برگه تمامی جزئیات مربوط به حمل بار ذکر می‌شود و همین مسئله از بروز اختلاف بین بازرگانان با شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی جلوگیری می‌کند. «بارنیک» نیز ازجمله شرکت‌های بین‌المللی فعال در ایران است که زمان دریافت کالا از مشتریان خود، انواع بارنامه هوایی را با ذکر جزئیات و اطلاعات مورد نیاز برای آن‌ها صادر می‌کند و می‌توانید به آن اطمینان کامل داشته باشید. با کارشناسان ما تماس بگیرید و از نحوه ارسال بار خود با کامل‌ترین اسناد مورد نیاز مطمئن شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram