مجله آموزشی بارنیک

تفاوت کارگو و فریت بار

تفاوت فریت بار و کارگو

در صنعت حمل و نقل اصطلاحات زیادی وجود دارد که بازرگانان و شرکت‌های تجاری با آن‌ها مواجه می‌شوند؛ ازجمله این اصطلاحات باید به «فریت بار» و «کارگو» اشاره کنیم. اما این دو واژه به چه معنا هستند و تفاوت فریت بار و کارگو در چیست؟ کارگو بهتر است یا فریت بار؟ با ما در وبلاگ «بارنیک» به عنوان متخصصین در حوزه بار هوایی همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم. 

فریت بار چیست؟

فریت (freight) به معنای حمل و نقل است که در آن کالاها توسط روش‌های مختلف دریایی، زمینی یا هوایی از مبدأ به مقصد رسانده می‌شوند. فریت برای کسانی کاربرد دارد که قصد مسافرت یا مهاجرت دارند و باید وسایلی را با خود حمل کنند. 

طبق قوانین حمل و نقل هوایی در ایران، اگر مسافران یا مهاجران بخواهند هم‌زمان چمدان یا بارهایی بیش از 20 تا 30 کیلوگرم را بسته به مسیر یک بسته (برای مسیرهای بین‌قاره‌ای) یا دو بسته (برای مسیرهای طی‌شده بیش از یک قاره) جابه‌جا کنند، باید مبلغ اضافه‌بار را بپردازند. «جریمه اضافه‌بار» در همین جا از مسافران دریافت می‌شود. اما برای اینکه مسافران مجبور به پرداخت هزینه مازاد نشوند، روش فریت مسافری را برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. به این معنا که مسافر می‌تواند بدون اینکه جریمه‌ای بابت حمل بار اضافی بپردازد، با هزینه کمتر، تمامی وسایل خود را به مقصد برساند. 

برای استفاده از فریت بار باید از چند روز قبل از سفر اقدام کنید و بارنامه دریافت کنید. وقتی به مقصد رسیدید، با تحویل بارنامه به شرکت حمل و نقل می‌توانید تمامی وسایل (چمدان و بار) خود را صحیح و سالم دریافت کنید.  

فریت بار مزیت‌های زیر را به همراه دارد: 

  • سرعت بالای حمل و نقل کالا برای مسافران (3 تا 7 روز) 
  • ارزان‌تر‌بودن نسبت به پست ‌و یا سایر روش‌های ارسال بار 
  • دقت در زمان‌بندی و ارسال کالا 
  • قابل استفاده برای تمامی کشورهای دنیا 
  • پرداخت مقدار کمی حق بیمه 
  • داشتن امنیت بالا 
  • عدم نیاز به انبار‌کردن کالا 

کارگو چیست؟ 

اصطلاح دیگری که در صنعت حمل و نقل کاربرد دارد، «کارگو» است؛ اما این واژه به چه معناست؟ برای دانستن فرق فریت بار و کارگو بهتر است با این اصطلاح نیز آشنا شوید. 

 کارگو در کشورهای مختلف و شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، معنای متفاوتی می‌گیرد. در بسیاری از کشورهای دنیا کارگو به معنای حمل مواد، کالا، مصالح، مال‌التجاره، لوازم شخصی، حیوانات، قطعات خودرو و… است که از طریق زمینی، دریایی و یا هوایی حمل می‌شوند.  

در روش کارگو مشتریان باید برای بارهای خود بارنامه (هوایی، دریایی یا زمینی) و یا رسید حملی از شرکت حمل و نقل دریافت کنند.  

شاید تصویر کنید کارگو بیشتر از طریق روش هوایی انجام می‌شود و یک یا چند کالا با هواپیماهای باری از یک کشور به سایر کشورها برده می‌شود. اما این‌طور نیست. کارگو می‌تواند شامل تمامی روش‌های حمل بار (هوایی و دریایی) باشد. به‌طوری که به‌عنوان مالک یک شرکت تجاری یا بازرگان باید کالاهایی را که از کشورهای خارجی خریداری کرده‌اید، با روش حمل کارگو به ایران وارد کنید. همچنین، اگر صادرکننده هستید، برای ارسال کالاهای خود می‌توانید از کارگو استفاده کنید. در این روش انجام رویه اداری و دریافت مجوزهای لازم جهت ارسال کالا ضرورت دارد. 

تفاوت فریت بار و کارگو

تفاوت فریت بار و کارگو

فریت بار و کارگو از چند جهت با همدیگر متفاوت هستند که عبارت‌اند از: 

روش حمل کالا

یک فرق فریت بار و کارگو به روش حمل آن‌ها مربوط می‌شود. درواقع، شما برای کارگو از حمل و نقل هوایی و دریایی استفاده می‌کنید، اما فریت بار به حمل محصولات یا کالاهایی گفته می‌شود که از طریق زمینی و ریلی ارسال می‌شوند. اگر کالایی را از طریق کشتی یا هواپیما به سایر کشورها ارسال کنید، دیگر واژه فریت بار به آن اطلاق نمی‌شود و حتماً باید از اصطلاح کارگو برای آن استفاده کنید. 

حمل کالای تجاری و غیرتجاری

یک تفاوت فریت بار و کارگو به نوع کالاهایی که در حال حمل آن هستید مربوط می‌شود. اگرچه در گذشته هر دو روش فریت بار و کارگو برای حمل کالاهای مسافری و تجاری کاربرد داشتند، اما اکنون معنای دو اصطلاح تغییر کرده است. فریت بار نرخ خدمات حمل و نقل یا پرداخت هزینه برای حمل و نقل است.  

اگرچه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل هنوز هم از هر دو اصطلاح به‌جای هم استفاده می‌‌کنند و تفاوتی میان هیچ‌یک قائل نیستند، اما باید گفت که کارگو برای بارهای تجاری و غیرتجاری کاربرد دارد. شرکت‌های تجاری و بازرگانی برای حمل و نقل کالاهای خود از «کارگو» استفاده می‌کنند. حتی افراد عادی هم می‌توانند از کارگو برای حمل کالاهای غیرتجاری خود استفاده کنند. درحالی‌که فریت بار ماهیت تجاری ندارد و فقط به کالاهایی مربوط می‌شود که مسافران براساس نیاز خود تهیه کرده و قصد جابه‌جایی آن‌ها را دارند.  

فرق فریت بار و کارگو

فریت بار بهتر است یا کارگو

با توجه به تفاوت فریت بار و کارگو، برای بسیاری از افراد عادی که قصد مهاجرت یا سفر به کشورهای خارجه را دارند و همچنین برای تجار و بازرگانان، انتخاب یکی از این دو روش می‌تواند در کاهش هزینه‌ها تأثیر زیادی داشته باشد. به‌طور کلی، کارگو در ایران مانند دیگر نقاط دنیا برای حمل بار هوایی و دریایی بیشترین کاربرد را دارد. ازآنجاکه این روش گران‌تر است، بسیاری از شرکت‌های تجاری ترجیح می‌دهند با روش زمینی کالاها را به مقصد موردنظر ارسال کنند. 

همچنین، اگر مسافر هستید و هدف تجاری ندارید، باید از روش فریت بار برای ارسال کالاهای خود استفاده کنید. کارگو برای شرکت‌های تجاری مناسب‌تر است. 

در آخر

کارگو و فریت بار دو واژه‌ای هستند که توسط بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل به‌جای همدیگر استفاده می‌شوند. بااین‌حال، این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در اینجا به آن پرداختیم. شرکت خدمات بار هوایی «نیک بار سپهر» با دراختیارداشتن کارشناسان مسلط و حرفه‌ای و آشنایی کامل با تمام روش‌های‌ حمل و نقل، آماده ارائه خدمات و مشاوره برای حمل انواع کالاهای تجاری و غیرتجاری به شماست. با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از مناسب‌ترین روش حمل کالای خود آگاه شوید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram